Wij willen houtbouw

Bewustwordingscampagne over houtbouw gericht op consumenten

1 april 2021

startdatum

Een campagne die inwoners van Nederland laat zien wat er kan met houtbouw en het bouwen met andere biobased materialen. Met de campagne maken we hen bewust van de vele voordelen, inspireren we met mooie voorbeelden en worden de hardvochtige mythes rondom houtbouw ontkracht.

Hout is niet fout

Voor Gideons is het duidelijk dat het een kwestie van tijd (en politiek) is dat bouwen met biobased materialen het nieuwe bouwen wordt. Met hout als het belangrijkste constructieve en CO2-negatieve component, dat beton en staal voor het grootste deel zal gaan vervangen. Gelukkig zien de sector en de politiek steeds beter alle voordelen van houtbouw. Nu de samenleving nog. Want buiten de bubbel van de sector heerst over het algemeen nog een verkeerde perceptie van houtbouw:


“Ik ga toch niet in een blokhut wonen”,

“Hoe meer houten huizen, des te minder tropisch regenwoud er overblijft”

“Een houten woning is mij te brandgevaarlijk”


En er is zelfs een grote groep in de samenleving die überhaupt nog niet weten dat houtbouw tegenwoordig een hele goede en interessante nieuwbouwoptie is.



Hoe lossen we dat op?

We willen graag een langlopende bewustwordingscampagne voor consumenten lanceren. Centraal in de campagne staan de positieve ervaringen van huidige houtbouw-bewoners en alle gunstige feiten en cijfers van houtbouw meer inzichtelijk maken.



Waarom werken we aan dit project?

We willen met dit project maximaal bijdragen aan het terugdringen van CO2-uitstoot. Dat moet natuurlijk op veel verschillende manieren gebeuren. Waarom draagt een consumentencampagne voor houtbouw hier dan aan bij? Het probleem van een achterblijvend breed enthousiasme over houtbouw in de samenleving is, dat er te weinig mensen zich gaan interesseren voor een studie, werk, omscholing, of het veranderen van beleid in de richting van deze nieuwe manier van bouwen. Nog los van de achterblijvende vraag naar houtbouwwoningen. Met uiteindelijk het gevolg dat deze ontwikkeling in een lagere versnelling vooruitgaat, de productieketen niet op orde komt, de vraag naar hout en andere biobased materialen achterblijft, en de CO2-emissies van de sector niet maximaal worden teruggedrongen. Het is aan ons Gideons om voorop te lopen en te laten zien hoe dit anders kan en moet.




Hoe pakken we dit aan? Het idee is dat we kiezen voor een regionale aanpak met onze campagne. Elke maand draait de campagne in een andere provincie. De communicatie uitingen (denk aan testimonial video’s van houtbewoners, radiospots en social media advertenties) worden hierop afgestemd. In alle communicatie wordt verwezen naar hét online consumentenplatform voor houtbouw. Daar is alles begrijpelijk terug te kijken en te lezen.



Voor wie doen we dit project

Natuurlijk voor iedereen in de samenleving (van 18 – 88 jaar) die nog geen idee heeft wat houtbouw eigenlijk echt is. Maar ook voor iedereen in de bouwsector is het fijn om een campagne en een platform achter de hand te hebben, waar alles over houtbouw samenkomt. Juist met een campagne en een breed gedragen positief beeld over houtbouw is het makkelijker om opdrachtgevers te overtuigen om te kiezen voor hout.



Wanneer loopt het project?

Het liefst willen we al in het tweede helft van 2022 starten met de campagneontwikkeling. De looptijd van de campagne is om te beginnen 12 maanden (12 provincies). Afhankelijk van het resultaat en middelen zouden we daarna nog kunnen verlengen.

Het online platform kan zo lang als nodig is in de lucht blijven.



Welke hulp zoeken we voor ons project?

Funding is key om een campagne te kunnen voeren. Met z'n allen kunnen we veel mensen in Nederland enthousiast maken voor het mooiste bouwmateriaal op aarde: Hout.


Al voor € 5.000, - kan jij of jouw organisatie bijdragen aan de houtbouw-evolutie in de Nederlandse samenleving. Je zal op korte termijn weliswaar geen ROI zien, maar zie het als een belangrijke collectieve investering om op termijn met z'n allen de vruchten te plukken van een aanzwellende vraag en gezonde productieketen.



Nog meer weten?

Bekijk ons pitchdeck.

220621 Publiekscampagne Houtbouw
.pdf
Download PDF • 5.28MB


Contact

Mark Beuving – mark@dehouteneeuw.nl